Persbericht: Samenwerkingsverband Achterhoek monitort gezondheid regio met behulp van gezamenlijke privacy-vriendelijke data-infrastructuur

mei 2023

De Vereniging Digitalisering Zorg Achterhoek en het samenwerkingsverband 8RHK Gezond hebben samen met TNO-spinoff Linksight een privacy-vriendelijke, domein-overstijgende data-infrastructuur ontwikkeld voor het monitoren van gezondheid(sinterventies). De realisatie is mede mogelijk gemaakt door Invest-NL. Zo kan de zorg en gezondheid in de regio worden verbeterd op basis van inzichten vanuit de hele keten. In de Achterhoek werken ziekenhuis, huisartsen, ouderenzorg, GGZ, GGD en gemeenten onder de naam “8RHK Gezond” aan regionale gezondheid. Een decentrale, privacyvriendelijke data-infrastructuur helpt bij het onderbouwen, evalueren en monitoren hiervan.

Data-gedreven werken in de regio

Om inzicht te krijgen in de regionale gezondheidssituatie is er behoefte aan een manier om data van de verschillende organisaties bij elkaar te brengen en te analyseren. De regionale werkgroep GERDA (“Geintegreerde Regionale Data-infrastructuur Achterhoek”) ontwikkelt, na onderzoek van de mogelijkheden, deze infrastructuur. De betrokken partijen doen gezamenlijke data-analyses zonder daarbij elkaars gevoelige patiëntgegevens te kunnen inzien of herleiden.

Maarten van Rixtel, bestuursvoorzitter Sensire en voorzitter van de Vereniging Digitalisering Zorg Achterhoek:

“GERDA is voor ons dé manier om op een verantwoorde manier data van verschillende organisaties bij elkaar te brengen en te analyseren. Het is een duidelijke stap naar echt data-gedreven werken in de regio. De eerste concrete resultaten zijn beschikbaar rondom acute zorg. We kijken nu naar de mogelijkheden om GERDA verder in te zetten voor de ontwikkeling en monitoring van gezondheid in de Achterhoek”.

Privacy-by-design

De uiteindelijke gekozen techniek, Multi Party Computation, maakt het mogelijk om tussen meerdere partijen data-samenwerkingen op te zetten om actuele data te analyseren op een privacy-vriendelijke manier. Bijzonder is dat de data daarbij binnen de eigen organisatie blijft. Zo krijgen partijen inzicht over de zorgketen heen op geaggregeerd niveau, maar leren zij niets over individuele patiënten of burgers. De software zorgt er ook voor dat partijen in controle blijven over wie welke analyse op welke dataset kan doen (data governance) en dat dit kan worden aangetoond (auditing).

De infrastructuur is ontwikkeld in samenwerking met TNO-spinoff Linksight. Martine van de Gaar, CEO van Linksight:

“GERDA is een goed voorbeeld waarin partijen over de schotten van de verschillende domeinen heen duurzaam samenwerken, gebaseerd op inzichten uit data. Hoe weet je dan wat het effect is van je handelen als je geen inzichten hebt? Wij leveren de techniek om dat op zo’n manier te doen dat de privacy van de Achterhoekers gegarandeerd is.”

Kennisdeling

De werkgroep publiceerde over de ontwikkeling van GERDA samen met Population Health Data NL drie publiek toegankelijke whitepapers: over de verschillende technische mogelijkheden voor domeinoverstijgend data delen, over de wensen van gebruikers van een regionale datawerkplaats en de inrichting van de governance van zo’n regionale datawerkplaats.

Woensdag 31 mei 10:00 - 11:30 is een webinar met een demo over de werking van GERDA en een uitleg over de inrichting van de governance. Meer informatie over dit webinar is te vinden op https://www.eventbrite.nl/e/tickets-gerda-is-live-demo-en-uitleg-data-governance-624217670857